דף הבית >> מאמרים >> הפקת לקחים עדיפה על הטלת עונשים
הפקת לקחים עדיפה על הטלת עונשים
           מרב רייף ממן- עובדת סוציאלית פסיכותרפיסטית
 

 
לפעמים אנו ההורים נתקלים במצב בו ילדנו "מתנהג לא יפה" כגון מכה את חברו או אחיו.
פעמים רבות מדובר במצב בו הילד פעל על פי רגש שהציף אותו ועל כן הילד התקשה לחשוב בצורה הגיונית.לעיתים הילד בעצמו אינו מבין מה הכעיס אותו או למה בחר בהתנהגות השלילית.
לכן, חשוב מאוד, לאחר מקרה של "התנהגות בלתי הולמת" לערוך שיחת הפקת לקחים בכדי שהילד ילמד אלטרנטיבה מועילה יותר.
יש להבהיר ביחד עם הילד: מה קרה? למה זה קרה? מה הצפיות שלנו ממנו כאשר מקרה דומה יקרה בעתיד.
חשוב לערוך את השיחה לאחר שהילד נרגע ולא מייד לאחר האירוע- כאשר הילד נסער.
לשם ההסבר אתן דוגמא:
מקרה : דני מרביץ ליוסי וזורק עליו חפצים.
תגובת המבוגר:
יש להפריד בין יוסי ודני. במקרה הצורךלשלוח אותם לפסק זמן להירגע.קשה להקשיב ולנהל שיחה הגיונית כאשר עצבניים וסוערים.
כאשר הרוחות רגועות יש לבקש מדני להגיע ולערוך שיחה.
שלב ראשון: לעזור לדני להבין מדוע הרביץ.
תשובה אפשרית של דני: " יוסי אמר שהציור שציירתי מכוער"
לעיתים, ילדים מתקשים להתבטא ועל כן על המבוגר לעודד את הילד ולסייע לו בשאלות מכוונות.
תרחיש לדוגמא:
מבוגר:" למה הכית את דני?"
דני:" לא יודע ..... יוסי מעצבן!"
מבוגר: " מה יוסי עשה שמעצבן"
דני:" הוא מדבר שטויות"
מבוגר:" איזו שטות הוא אמר לך?"
דני: " שהציור שלי מכוער"
שלב שני: שיום רגשות והבעת אמפתיה.
מבוגר: "אני מבין שהיה לך לא נעים כאשר יוסי אמר לך שהציור שלך מכוער. זה העליב אותך.""אני יכול להבין אותך."
* חשוב לבדוק עם הילד האם אנחנו מבינים אותו כראוי:
"האם אני צודק? האם זה מה שאתה מרגיש?"
במידה והילד מרגיש שלא הבנו אותו כראוי, יש לחדד איתו באמצעות שאלות מה באמת הוא מרגיש.
שלב שלישי : קישור בין רגש למעשה.
"יוסי אמר שהציור שלך מכוער ואתה נעלבת. העלבון גרם לך לכעוס על יוסי. והכעס גרם לך להכות אותו"
*חשוב לבדוק עם הילד האם אנחנו מבינים אותו כראוי:
"נכון? אתה מסכים? זה נראה לך?"
במידה ולא הבנו את הילד כראוי, יש לחדד באמצעות שאלות.
שלברביעי: חשיבה על דרך אלטרנטיבית להתמודדות.
"יש לך רעיון לדרך אחרת להתמודד עם מצב שבו מעליבים אותך? "
רצוי שדרך חילופית להתנהגות תהיה רעיון של הילד. כך יש סיכוי רב יותר שיתחבר לדרך החילופית. כמו כן, כך נגדיל את תחושת המסוגלות שלו למצוא חלופות להתנהגותולחשוב בצורה עצמאית. במידה והילד לא מוצא דרך התמודדות חדשה ניתן לעזור לו למצוא.
שלב משחק תפקידים:  תרגול הדרך החילופית.
יש לתרגל את הדרך החילופית עליה חשבתם יחד.
 למשל- במידה ודני אומר שלדעתו במקום להרביץ ניתן לפנות לאחד ההורים. שחקו משחק בו ההורה הוא יוסי אשר מעליב את דני וראו האם דני הפנים את הדרך החלופית.
 
 
* חשוב לציין כי ילדים יכולים להתנהג בצורה שלילית מסיבות שונות. הסיבה בתרחיש במאמר היא אחת מני רבות.
 
+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
+ שלח משוב
לייבסיטי - בניית אתרים